Are you on the right diet to avoid heart diseases?

Article in 3 languages | Artikel dalam 3 bahasa | 3语短文

1 minute read | 1 minit baca | 1分钟阅读


Are you on the right diet to avoid heart diseases?

Over the past 25 years, there has been a lot of dietary advice given out by experts in order to reduce the risk of cardiovascular disease (CVD). Most advices focused on consuming carbohydrates to replace saturated fatty acids, with little emphasis on the glycaemic index of the carbohydrate. Due to that, rates of obesity and type 2 diabetes soared, while coronary heart disease and stroke still remained the major causes of death and disability worldwide. 

It was only through recent research in regards to the concern that some forms of carbohydrate may exacerbate the risk of diabetes and CVD, that progress and discoveries have been made.

The vascular structure and function are affected adversely through glycaemic “spikes” with multiple mechanisms, which include oxidative stress, inflammation, low-density lipoprotein oxidation, protein glycation, and procoagulant activity. 

Thankfully, postprandial glycaemia can be reliably predicted by considering both the amount and type of carbohydrate. 


Adakah anda mengamalkan diet yang betul untuk mengelakkan penyakit jantung?

Sejak 25 tahun yang lalu, terdapat banyak nasihat tentang pemakanan yang diberikan oleh pakar bagi mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular (CVD). Kebanyakan nasihat yang diberikan adalah tertumpu kepada pengambilan karbohidrat bagi menggantikan asid lemak tepu, dengan sedikit penekanan diberikan kepada indeks glisemia karbohidrat. Oleh itu, kadar obesiti dan kes diabetes jenis 2 meningkat secara mendadak, sementara itu penyakit jantung dan strok masih kekal sebagai salah satu punca kematian dan kecacatan utama di seluruh dunia.

Beberapa penyelidikan dilakukan pada masa terdekat ini akibat didorong kebimbangan bahawa beberapa bentuk karbohidrat mungkin memburukkan lagi risiko diabetes dan CVD, telah membuahkan penemuan baru.

Struktur dan fungsi vaskular terjejas dengan teruk akibat daripada  peningkatan mendadak gula badan yang juga melibatkan beberapa mekanisme, seperti tekanan oksidatif, keradangan, oksidasi lipoprotein berkepekatan rendah, glikasi protein, dan pengumpalan darah.

Walaubagimanapun, aktiviti glisemia postprandial boleh dikenalpasti secara tepat dengan mengambil kira jumlah dan sumber karbohidrat.


您是否用正确饮食来避免心脏病?

在过去的25年里,专家们提出了许多饮食建议,以减少心血管疾病(Cardiovascular Disease, CVD)的风险。大多数建议集中于食用碳水化合物来代替饱和脂肪酸,而很少强调碳水化合物的血糖指数。因此,肥胖和第2型糖尿病的发病率激增,而冠心病和中风仍然是全世界死亡和残疾的主要原因。

通过最新研究得到了很好的进展和发现,某些种类的碳水化合物可能会加剧糖尿病和心血管疾病的风险。

血管结构和功能受到多重机制的血糖飙升的不利影响,包括氧化应激,发炎,低密度脂蛋白氧化,蛋白质糖基化和促凝血活性。

幸运的是,通过考虑碳水化合物的数量和种类,我们可以可靠地预测餐后血糖值。

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *