Importance of low Glycemic Index (GI) food - Nomatech Sdn. Bhd.

Importance of low Glycemic Index (GI) food

Article in 3 languages | Artikel dalam 3 bahasa | 3语短文

1 minute read | 1 minit baca | 1分钟阅读


Importance of low Glycemic Index (GI) food

A food with a lower GI contains starches and sugars that are more slowly digested and absorbed, or less glycaemic by nature such as fructose. The GI of single foods are reliably predicted through their relative ranking of postprandial glycaemic and insulinemic responses to mixed meals. For a minority of foods, insulinemia is higher than expected for the degree of glycaemia (e.g. dairy and chocolate products), implying faster glucose uptake as a mechanism. There is now a consensus that the use of the GI can provide an additional benefit for diabetes control beyond that of total carbohydrate alone.

So in order to lower your risk of cardiovascular disease, low-GI food is a must. When it comes to rice, Primera Red Rice is the first choice. Co-developed by Universiti Kebangsaan Malaysia and the Malaysian Agricultural Research and Development Institute, Primera Red Rice has been found to have the lowest glycaemic index (GI) in the market. It’s rice bran is high in fibre, causing you to feel satiated faster, and therefore causing less consumption of carbohydrate. So when you think of health, think Primera Red Rice!


Kepentingan makanan Glycemic Index (GI) yang rendah

Makanan dengan nilai GI yang lebih rendah mempunyai kandungan gula atau kanji daripada jenis yang dicerna atau diserap pada kadar lebih lambat, atau sumber yang kurang glisemik secara semula jadi seperti fruktosa. 

Nilai GI makanan dapat diramalkan berdasarkan kepada kadar aktiviti glisemia postprandial dan tindakbalas insulin. Dalam sesetengah makanan, kadar tindakbalas insulin adalah lebih tinggi berbanding nilai anggaran untuk kadar glisemia (sebagai contoh produk tenusu dan coklat), mekanisme pengambilan glukosa lebih cepat sebagai puncanya. Sekarang terdapat konsensus menyatakan bahawa penggunaan nilai GI boleh memberi manfaat tambahan dalam pengawalan penyakit kencing manis berbading kepada kebergantungan kepada jumlah karbohidrat sahaja.

Oleh itu, bagi mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, makanan GI rendah adalah satu kemestian. Jadikanlah Primera Red Rice sebagai beras pilihan anda. Produk kebanggaan Malaysia, yang dikembangkan bersama oleh Universiti Kebangsaan Malaysia dan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia. Primera Red Rice mempunyai kadungan indeks glisemik terendah (GI) di pasaran, dan ianya juga didapati mempunyai kandungan vitamin, mineral, anti-oksidan, protein dan serat yang tinggi. Kandunagn bran beras yang kaya dengan serat, membolehkan anda berasa kenyang dengan lebih cepat dan pada masa yang sama mengurangkan kuantiti pemakanan anda. Berfikir tentang penjagaan kesihatan, ingatlah Primera Red Rice!


低血糖指数(GI)食物的重要性

血糖指数较低的食物含有消化和吸收速度较慢的淀粉和糖,或是含有较低血糖的天然成分,比如果糖。通过用混合餐的餐后血糖和胰岛素反应的相对排名,我们可以可靠地预测单一食物的血糖指数。有少数食物,胰岛素血症的血糖水平高于预期的血糖水平(例如,乳制品和巧克力产品),这意味着有存在一种更快吸收葡萄糖的机制。现在已经有了共识,使用血糖指数可以为控制糖尿病提供除了总碳水化合物以外的其他好处。

因此,为了降低患心血管疾病的风险,低血糖指数食物是必要的。在米种方面,Primera红米是首选。Primera红米是由马来西亚国立大学(Universiti Kebangsaan Malaysia)和马来西亚农业研究与发展研究所(the Malaysian Agricultural Research and Development Institute)共同开发的米种,具有市场上最低的血糖指数。米糠纤维含量高,可以使您有更长时间的饱腹感,从而减少碳水化合物的需求和消耗份量。因此,当您想到健康时,请考虑Primera红米!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *