Low-fat diets will not help in healthy weight loss

Article in 3 languages | Artikel dalam 3 bahasa | 3语短文

1 minute read | 1 minit baca | 1分钟阅读


Low-fat diets will not help in healthy weight loss

When it comes to balancing carbohydrate meals, in our modern living conventional low-fat diets indirectly influence cardiovascular risk through the simulation of appetite and central fat deposition simulation. To a degree, hunger and fat oxidation are affected by postprandial (after meal) glycaemia (blood sugar), whereby several controlled trials record faster or more sustained weight loss with low-GI diets. 

Unfortunately, certain expert recommendations in order to reduce saturated fat and increase carbohydrate have unfortunately encouraged the greater consumption of high-GI foods which resulted in increased day-long glycaemia. Therefore, the present emphasis on increasing whole grains and restricting sugar, even though helpful from a micronutrient point of view, actually may increase postprandial glycaemia. This advice however is not new, and has the potential to make consumers more alienated in the adoption of new dietary strategies to avoid chronic disease risk. 

This is a stark contrast compared to a high-carbohydrate, high-fiber meal which can improve endothelial function within adults with metabolic syndrome. Low-GI carbohydrates make one full faster therefore will make you eat less. 


Makanan rendah lemak tidak membantu dalam penurunan berat badan secara sihat

Apabila berbicara berkenaan tentang mengimbangi makanan karbohidrat dalam pemakanan, pemakanan makanan rendah lemak akan secara tidak langsung meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular melalui aruhan selera pemakanan dan aruhan untuk peyimpanan lemak badan. Di mana, sampai kepada satu tahap, kelaparan dan pengoksidaan lemak akan terjejas akibat dipengaruhi secara langsung oleh kandungan gula dalam darah selepas makan. Berdasarkan kepada rekod kajian, berat badan dapat diturunkan dengan lebih lestari melalui pemakanan makanan yang mempunyai kandungan GI yang lebih rendah. 

Malangnya, sesetengah cadangan daripada pakar pemakanan demi mengurangkan lemak tepu dalam makanan adalah dengan meningkatkan pengambilan makanan berkabohidrat, di mana ia melibatkan pengambilan makanan yang mempunyai nilai GI yang lebih tinggi, mengalakkan kadar glisemia seharian seseorang.

Oleh itu, pada masa kini makanan daripada kategori bijirin adalah lebih digalakkan dan pada masa pengurangan dalam pengambilan makanan bergula, walaupun berguna dari segi kandungan mikronutrien, sebenarnya berkemungkinan meningkatkan kadar glisemia lepas makan seseorang. Namun demikian nasihat ini bukanlah sesuatu yang baru tetapi berpotensi untuk membuat pengguna lebih terasing dalam mengadaptasi strategi pemakanan baru untuk mengurangkan risiko untuk mendapat penyakit kronik.

Perbezaan yang ketara antara makanan yang berkarbohidrat tinggi berbanding yang berserat tinggi, dimana makanan berserat tinggi berpotensi meningkatkan fungsi endothelial dalam orang dewasa yang sejajar dengan sindrom metabolik badan. Makanan berkarbohidrat rendah GI akan membuat seseorang berasa kenyang dengan lebih cepat, dan seterusnya mengurangkan kuatiti makanan yang perlu dimakan.


低脂饮食无助健康减肥

在现代生活里,在平衡碳水化合物餐点时,传统的低脂饮食通过食欲模拟和中央脂肪沉积模拟间接影响了心血管疾病的风险。在某种程度上,餐后血糖水平会影响饥饿和脂肪氧化,一些试验记录了低血糖指数(Glycaemic Index, GI)饮食能更快或更持久地减轻体重。

不幸的是,某些专家建议减少饱和脂肪和增加碳水化合物的建议不幸地鼓励了食用更多高血糖指数的食品,从而导致一天的血糖升高。因此,尽管从微量营养素的观点来看,目前强调增加全谷物和限制糖分的摄入实际上可能会增加餐后血糖。然而,该建议并非新鲜,但可能使人们在采用新的饮食策略以避免慢性病风险时更难以改变。

与高碳水化合物,高纤维餐点相比,这可以改善成年人代谢综合征患者的内皮功能。低血糖指数碳水化合物可使饱腹的速度更快,因此可以减少进食。

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *