Low-GI diets vs. weight management

Article in 3 languages | Artikel dalam 3 bahasa | 3语短文

1 minute read | 1 minit baca | 1分钟阅读


Low-GI diets vs. weight management

A low-GI version of the Weight Watchers (New York, NY) diet was recently reported to improve feelings of fullness and satisfaction compared with the original diet. In fact, fluctuations in blood glucose have been linked to appetite stimulation. 

Higher metabolic rates were demonstrated after 10% weight loss following a low-GL (Glycaemic Load) diet compared with a conventional low-fat diet. 

In a recent study comparing four weight loss diets, fat mass changes and cardiovascular risk profiles were improved by reducing GL. In fact, fat loss was achieved faster through consuming diets of intermediate GL, and a lower-carbohydrate, and high-protein diet.

Reducing the GL of the diet by severe restriction in carbohydrate intake resulted in faster rates of weight loss and improved HDL and triglyceride concentrations. 

Low-GI diets are also seen as safe passage between very high-carbohydrate diets (which can raise triglycerides and lower HDL cholesterol) and very low-carbohydrate diets (which can increase LDL cholesterol).


Pemakanan rendah-GI vs pengurusan berat badan

Pemakanan makanan yang rendah GI didapati dapat meningkatkan perasaan kenyang dan kepuasan berbanding dengan diet asal. Malah, perubahan glukosa darah juga dapat dikaitkan dengan rangsangan nafsu makan.

Kadar metabolisme badan juga didapati meningkat berikutan penurunan berat badan sebanyak 10%, berasakan kepada kaedah pemakanan makanan rendah GL (beban glisemia) berbanding dengan kaedah konvesional yang melibatkan pemakanan makanan rendah lemak. 

Dalam kajian yang membandingkan empat kaedah pemakanan bagi penurunan berat badan, perubahan kadungan lemak badan dan risiko penyakit kardiovaskular adalah lebih rendah dengan pengurangan GL dalam makanan. Pengurangan lemak badan dapat dilakukan dengan lebih cepat melalui pemakanan makanan yang serdahana GL, kandungan karbohidrat yang rendah, berserta kandugan protein yang tinggi.

Pengurangan berat badan dapat dilakukan dengan lebih cepat melalui pengurangan GL dalam makanan dengan pengurangan pengambilan karbohidrat. Disamping itu, pemakanan makanan rendah GL juga didapati dapat meningkatkan kepekatan HDL dan trigliserida.

Pemakanan makanan rendah-GL dilihat sebagai laluan selamat antara pemakanan yang mengandungi kandungan karbohidrat yang tinggi (boleh meningkatkan kandungan trigliserida dan mengurangan kandungan kolesterol HDL) dan pemakanan rendah karbohidrat (boleh meningkatkan kandungan kolesterol LDL).


低血糖指数饮食与体重控制

跟据美国纽约“体重观察者”(Weight Watchers)的报道,低血糖指数(Glycemic Index, GI)饮食与一般饮食相比可改善饱腹感和满意度。事实上,血糖水平的波动与食欲刺激有关。

与传统的低脂饮食相比,低血糖负载(Glycemic Load, GL)饮食减肥10%后,新陈代谢率更高。

在最近的一项比较四种减肥饮食的研究中,减少血糖负载可改善脂肪量变化和心血管风险。实际上,通过摄入中等血糖负载食物,低碳水化合物和高蛋白的饮食可以更快地实现减肥效果。

通过降低血糖负载饮食里的碳水化合物摄入量可以快速使体重减轻,并改善高脂胆固醇(HDL)和甘油三酸酯(triglyceride)的浓度。低血糖指数饮食也被视为是高碳水化合物饮食(可以增加甘油三酸酯并降低高脂胆固醇)和非常低碳水化合物饮食(可以增加低脂胆固醇)之间的安全之道。

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *