Simple Steps to Stop Sugar Cravings (Step 2 of 6)

Article in 3 languages | Artikel dalam 3 bahasa | 3语短文

1.5 minute read | 1.5 minit baca | 1.5分钟阅读


Simple Steps to Stop Sugar Cravings (Step 2 of 6)

Sugar? Sound Familiar? Actually, many of us constantly experience sugar cravings. Health professionals had identified sugar as one of the main culprits in disrupting of one healthy diet plan. The cravings usually are driven by your brain’s need for a “reward” not your body’s needing food. Then what are they way getting out of it?

Below are simple Steps you can do to fight sugar cravings.

Step 2 – Hot Shower

Some people who experience sugar cravings have found that hot showers or baths provide relief. The water must be hot, not so hot that you burn your skin but hot enough that it’s on the verge of feeling uncomfortable. Let the water run over your back and shoulders so that it heats you up. Stay there at least 5–10 minutes.  By the time you step out of the shower, you are likely to have a “dazed” feeling, as if you’ve been sitting in a sauna for a long time.  At that point, your craving will most likely be gone.

If you manage to resist, the cravings will get weaker over time and eventually disappear.


Langkah Mudah Untuk Menghentikan Daripada Ketagihan Gula (Langkah 2 dari 6)

Gula? Anda biasa dengannya? Sebenarnya, ramai di antara kita mempunyai masalah ketagihan gula. Para pakar kesihatan telah mengenal pasti gula sebagai salah satu penyebab utama yang boleh mengganggu sesuatu pelan pemakanan yang sihat. Keinginan biasanya didorong oleh keperluan otak anda untuk mendapatkan “hadiah” dan bukanlah didorong oleh keperluan makanan untuk tenaga oleh tubuh badan anda. Apakah cara untuk melawan keinginan tersebut?

Berikut adalah langkah-langkah mudah yang boleh diamalkan untuk mengekang daripada keinginan terhadap gula. 

Langkah 2 – Mandi Menggunakan Air Panas

Sesetengah orang yang mengalami keinginan untuk mengambil makanan bergula mendapati bahawa mandi menggunakan air panas atau mandi boleh memberikan kelegaan. Air mandi tidak semestinya panas sehingga boleh mencederakan kulit anda tetapi cukup panas untuk membuatn anda berasa sedikit kurang selesa. Biarkan air mengalir di belakang dan bahu supaya ia dapat memanaskan anda. Biarkannya mengalir sekurang-kurangnya 5 hingga 10 minit. Pada masa anda melangkah keluar dari bilik mandi, anda mungkin mempunyai perasaan “teruja”, seolah-olah anda telah duduk di sauna untuk masa yang lama. Pada masa itu, keinginan terhadap berkemungkinan besar akan hilang.

Sekiranya anda boleh mengekang keinginan gula anda, lama-kelamaan ianya akan menjadi semakin lemah dan akhirnya akan hilang.


停止渴望糖的简单步骤(第2步,共6步)

糖?听起来有点熟悉?实际上,许多人不断经历着对糖的渴望。保健专业人员已将糖确定为破坏健康饮食计划的主要罪魁祸首之一。渴望通常是大脑对“奖励”的需求而不是身体对食物的需求所推动的。那么我们怎么摆脱它呢?

您可以按照以下几个简单步骤来应付对糖的渴望。

步骤2 – 热水澡

某些渴望糖的人发现热水浴可缓解渴望的压力。水必须是热的,但不要太热到灼伤皮肤,而是足已热至感觉不舒服的温度。让水流过您的背部和肩膀,使你的体温升高。呆至少5-10分钟。当您走出浴室时,您可能会感到“晕眩”,就好像您坐在桑拿浴室中太长时间了。在那刻,您的渴望很可能消失了。

如果你成功抗拒,那么渴望会随着时间的流逝而减弱,并最终消失。

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *