Simple Steps to Stop Sugar Cravings (Step 3 of 6)

Article in 3 languages | Artikel dalam 3 bahasa | 3语短文

1 minute read | 1 minit baca | 1分钟阅读


Simple Steps to Stop Sugar Cravings (Step 3 of 6)

Sugar? Sound Familiar? Actually, many of us constantly experience sugar cravings. Health professionals had identified sugar as one of the main culprits in disrupting of one healthy diet plan. The cravings usually are driven by your brain’s need for a “reward” not your body’s needing food. Then what are they way getting out of it?

Below are simple Steps you can do to fight sugar cravings.

Step 3 – Exercise or Work-out

Another thing that can work is to go outside for a brisk walk. If you are a runner, running will be even better. This serves a two-fold purpose. First, you are distancing yourself from the food that you are craving. Second, the exercise will release endorphins, or “feel good” chemicals in your brain, which can help turn the craving off.  If you can’t go outside, do a few exhausting sets of burpees, push-ups, body weight squats or any other body-weight exercise.

If you manage to resist, the cravings will get weaker over time and eventually disappear.


Langkah Mudah Untuk Menghentikan Daripada Ketagihan Gula (Langkah 3 dari 6)

Gula? Anda biasa dengannya? Sebenarnya, ramai di antara kita mempunyai masalah ketagihan gula. Para pakar kesihatan telah mengenal pasti gula sebagai salah satu penyebab utama yang boleh mengganggu sesuatu pelan pemakanan yang sihat. Keinginan biasanya didorong oleh keperluan otak anda untuk mendapatkan “hadiah” dan bukanlah didorong oleh keperluan makanan untuk tenaga oleh tubuh badan anda. Apakah cara untuk melawan keinginan tersebut?

Berikut adalah langkah-langkah mudah yang boleh diamalkan untuk mengekang daripada keinginan terhadap gula. 

Langkah 3 – Bersenam

Satu lagi perkara yang boleh dilakukan adalah pergi ke luar rumah untuk melakukan aktiviti senaman berjalan kaki. Jika anda merupakan seorang pelari, berlari adalah lebih baik. Ia mempunyai dwi-fungsi. Pertama, anda boleh menjauhkan diri anda dari gula yang anda inginkan. Kedua, latihan ini akan melepaskan endorphins, atau “bahan kimia yang baik” di otak anda, yang boleh membantu memendamkan keinginan terhadap gula. Sekiranya anda tidak boleh pergi ke luar rumah, lakukan beberapa pusingan senaman lompat bintang, tekan tubi, cagkungan atau mana-mana senaman badan yang lain.

Sekiranya anda boleh mengekang keinginan gula anda, lama-kelamaan ianya akan menjadi semakin lemah dan akhirnya akan hilang.


停止渴望糖的简单步骤(第3步,共6步)

糖?听起来有点熟悉?实际上,许多人不断经历着对糖的渴望。保健专业人员已将糖确定为破坏健康饮食计划的主要罪魁祸首之一。渴望通常是大脑对“奖励”的需求而不是身体对食物的需求所推动的。那么我们怎么摆脱它呢?

您可以按照以下几个简单步骤来应付对糖的渴望。

步骤3 – 运动或锻炼

另一可行的方法是快步走。如果您是跑步者,那么跑步会更好。这有两个目的。第一,您正在远离自己渴望的食物。第二,该运动会让你的身体释放内啡肽(endorphins),也是大脑中让你“感觉很好”的化学物质,有助于消除对糖的渴望。如果您不能踏出家门,可选择进行一些会让你筋疲力尽的蹲立撐,俯卧撑,体重蹲或其他控制体重运动训练。

如果你成功抗拒,那么渴望会随着时间的流逝而减弱,并最终消失。

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *