Simple Steps to Stop Sugar Cravings (Step 5 of 6)

Article in 3 languages | Artikel dalam 3 bahasa | 3语短文

1 minute read | 1 minit baca | 1分钟阅读


Simple Steps to Stop Sugar Cravings (Step 5 of 6)

Sugar? Sound Familiar? Actually, many of us constantly experience sugar cravings. Health professionals had identified sugar as one of the main culprits in disrupting of one healthy diet plan. The cravings usually are driven by your brain’s need for a “reward” not your body’s needing food. Then what are they way getting out of it?

Below are simple Steps you can do to fight sugar cravings.

Step 5 – Avoid Certain Triggers

One way in beating sugar cravings is to identify what can trigger them. Therefore, it’s important to identify patterns to your cravings and avoid those things that trigger them. For example one might have to try avoiding specific activities or places that trigger your cravings for sugar, such as walking past sugary stuff vending machine or bubble tea shop.

If you manage to resist, the cravings will get weaker over time and eventually disappear.


Langkah Mudah Untuk Menghentikan Daripada Ketagihan Gula (Langkah 5 dari 6)

Gula? Anda biasa dengannya? Sebenarnya, ramai di antara kita mempunyai masalah ketagihan gula. Para pakar kesihatan telah mengenal pasti gula sebagai salah satu penyebab utama yang boleh mengganggu sesuatu pelan pemakanan yang sihat. Keinginan biasanya didorong oleh keperluan otak anda untuk mendapatkan “hadiah” dan bukanlah didorong oleh keperluan makanan untuk tenaga oleh tubuh badan anda. Apakah cara untuk melawan keinginan tersebut?

Berikut adalah langkah-langkah mudah yang boleh diamalkan untuk mengekang daripada keinginan terhadap gula. 

Langkah 5 – Jauhkan Diri Daripada Pencetus 

Salah satu cara untuk mengekang keinginan untuk gula  adalah dengan mengenal pasti apa yang boleh mencetuskannya. Oleh itu, adalah penting untuk mengenalpasti pola-pola keinginan untuk gula anda dan mengelakkan perkara-perkara yang boleh mencetusnya. Sebagai contoh, seseorang mungkin perlu mengelakkan diri aktiviti-aktiviti tertentu atau tempat-tempat yang mencetuskan keinginan anda untuk gula, seperti berjalan melewati mesin penjual barang manis atau kedai ‘bubble tea”.

Sekiranya anda boleh mengekang keinginan gula anda, lama-kelamaan ianya akan menjadi semakin lemah dan akhirnya akan hilang.


停止渴望糖的简单步骤(第5步,共6步)

糖?听起来有点熟悉?实际上,许多人不断经历着对糖的渴望。保健专业人员已将糖确定为破坏健康饮食计划的主要罪魁祸首之一。渴望通常是大脑对“奖励”的需求而不是身体对食物的需求所推动的。那么我们怎么摆脱它呢?

您可以按照以下几个简单步骤来应付对糖的渴望。

步骤5 –避免某些触发点

克服对糖的渴望的其中一个方法是确定什么可以触发它们。因此,最重要的是要确定渴望的模式,并避免触发它们。例如,您可能不得不避免进行某些特定的活动或经过某些场所,只因这些活动或场所会引发你对糖的渴望,例如走过含高糖份饮品自动贩卖机或奶茶店。

如果你成功抗拒,那么渴望会随着时间的流逝而减弱,并最终消失。

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *